Beginnen met veranderen

 In Psyche

Anders eten, positiever denken, van jezelf gaan houden, je dag anders indelen; dit heeft één ding gemeen: veranderen. Je weet dat het nodig is. Je weet wat je wilt bereiken. Maar toch voel je een enorme weerstand om het daadwerkelijk te gaan doen. Waarom is beginnen met veranderen zo eng, en hoe kun je het toch gaan doen? Zonder volledig in paniek te raken of juist terug te vallen in de gewoontes waar je juist vanaf wilt.

Hoe fijn zou het zijn wanneer je ‘s ochtends wakker zou worden en denkt: “Ik ga het vandaag anders doen.” – en dat je dat daadwerkelijk zou gaan doen? Zonder terugval. Zonder weerstand en frustratie. Gewoon een instant succes. Vanaf vandaag ga ik gezonder eten, en hop, dat doe je ook en je kijkt nooit meer terug.

Veranderen? Intentie zetten

Waarschijnlijk word je regelmatig wakker met die gedachte, dat je het anders gaat doen. Dat je nu écht je gedachtepatronen en gedrag om gaat gooien. Maar de rest, nee, veranderen doe je niet in één keer. Toch lijkt het alsof veranderen iets is wat je ‘even’ doet. Net zoals: ‘ik ga boodschappen doen’ ga je ‘even veranderen’. Was het maar zo makkelijk hé?

Veranderen is iets wat heel geleidelijk aan gaat. Je begint met het zetten van de intentie om te veranderen en je besluit dat je je huidige situatie niet meer acceptabel vindt en dat je dit anders wilt gaan doen. Je zet bijvoorbeeld de intentie om alleen nog positief over jezelf te gaan denken, of om gezond te eten, of om elke dag te gaan sporten.

Wanneer die intentie is gezet, gebeurt er vaak eventjes niets meer – de twijfelperiode. Je twijfelt hoe je dat dan gaat doen en wanneer je een beetje op mij lijkt surf je de hele dag het internet af om ‘de beste manier’ te bepalen om dit te gaan doen. Deze periode kan lang duren, maar je blijft bij je intentie.

En dan ga je doen!

Vervolgens kom je in actie. Je probeert eens iets anders, voelt weerstand, probeert wat meer, voelt nog meer weerstand en uiteindelijk stap je steeds iets meer door die weerstand heen. Zie het als een ballon waar je tegenaan prikt en je maakt het gaatje telkens een heel klein beetje groter. Zo langzaam dat de ballon niet knalt (geen totale paniek en terug-bij-af-gevoel) maar dat hij langzaam leeg loopt en jouw weerstand steeds meer verdwijnt.

Weerstand bij verandering

Weerstand is tenslotte vooral je ego die jou in je oude vertrouwde patroon wilt houden. Je wéét wel dat veranderen goed voor je gaat zijn, maar voor je ego is het zó fijn om precies te weten waar het aan toe is dat het er alles aan doet om je te houden waar je bent. Lastig, maar nodig – in de oertijd kon je misschien een prachtige fruitboom aan de overkant van het water zien. Je wist dat het daar goed zou zijn, dat het je zou helpen.

Het is dan wel fijn wanneer je niet zonder nadenken door het water heen gaat – misschien is het wel heel diep, misschien kun je niet zwemmen of zit er een gevaarlijk beest in. Je zet eerst één voet in het water en kijkt wat er gebeurt. Langzaamaan ga je steeds verder en ga je meer en meer vertrouwen dat het oké is. Tot je bij die fruitboom bent.

Tegenwoordig heb je natuurlijk niet meer te maken met dit soort situaties, maar je bent daar nog wel op ingesteld wanneer je iets anders wilt gaan doen. Het kan veel veiliger voelen om in een oude situatie te blijven, ook al gaat die ten koste van je gezondheid, dan dat je stappen gaat zetten om dit te veranderen.

Dat is de reden waarom het zo veel moeite kan kosten om écht iets anders te gaan DOEN.

hoe veranderen

Beginnen met veranderen in stapjes

Beginnen met veranderen op de meest toegankelijke manier? Helaas kan ik de weerstand die je zult voelen niet voor je weg halen, maar je mag het jezelf wel zo makkelijk mogelijk maken.

Hoe makkelijker je het voor jezelf maakt, des te groter de kans op succes.

  1. Zet de intentie om te veranderen. Bepaal wat je wilt. Moeilijk? Lees dan eens mijn artikel: Gewoontes veranderen vanuit je authentieke zelf.
  2. Ga na welke stappen je kunt zetten om tot die verandering te komen. Zonder plan kom je er niet.
  3. Bepaal nu de kleinste haalbare stap die je kunt gaan zetten. Het maakt niet uit hoe klein deze stap is, zolang het voor jou maar haalbaar voelt.
  4. Dit ga je doen. Met vallen en opstaan. Maar omdat de stap die je zet zo klein is, is opstaan makkelijk en doet vallen niet zo veel pijn. Dit blijf je doen tot je steeds minder vaak valt, tot het haast gemakkelijk voelt.
  5. En dan is het tijd voor de volgende stap. Wat ga je nu doen? Vaak zie je dat zo’n klein minuscuul stapje als katalysator werkt in het veranderingsproces. Je denkt als het ware ‘Hey, dit valt wel mee!’ en kunt steeds grotere stappen gaan zetten.

Je zult zien; zolang je die eerste stap maar zet en blijft doen, wordt het steeds gemakkelijker. De eerste stap is namelijk vaak de lastigste, ook al is ‘ie nog zo klein.

Later viel dit écht mee

Verandering kan nog zo makkelijk lijken, maar het is het vaak niet. Voor mij persoonlijk was en is dit een proces van vele jaren. Ik ben niet meer wie ik was toen ik op mijn 16e chronisch vermoeid werd.

Juist door stapje voor stapje te veranderen, door de laagjes van oude gewoontes van mezelf af te pellen als een ui, merkte ik verbetering. Lastig? Ja, enorm! En ook nu vind ik het nog steeds moeilijk om gewoontes die niet meer voor me werken los te laten. Ik kan 101 excuses bedenken om het toch niet te doen, maar in feite is dat gewoon weerstand. Tot ik daar doorheen ben gestapt. Dan kijk ik achterom en denk ik; maakte ik me daar nou zo druk om?

Mijn motto is tegenwoordig: ‘Als je later terug kijkt, viel dit echt enorm mee’.

Hoe kijk jij naar verandering en hoe zorg jij ervoor dat dit lukt? Deel je ervaringen in de comments!

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten