Het sociale aspect van de Whole30 – zo hou je je gezonde gewoontes vast!

 In Gezondheid, Whole30

Okay, je doet een Whole30. Je merkt verbetering in je gezondheid, je ontwikkelt nieuwe gezonde gewoontes en bent je bewust van je gedrag met eten. Maar hoe hou je je resultaat vast wanneer je de derde fase van het programma ingaat? Je sociale omgeving is een belangrijk component van blijvend Whole30 succes.

De Whole30 is 30 dagen, daarna komt er nog een herintroductie die een kleine 2 weken duurt en dan begint je Food Freedom. Jij hebt uitgevogeld welke consequenties de geëlimineerde voedselgroepen voor jou hebben en leeft op basis daarvan jouw gezonde levensstijl. Maar je sociale omgeving, je partner, je vrienden, je familie is waarschijnlijk nog steeds ongeveer hetzelfde… en als zij jouw proces niet hebben gevolgd is de kans groot dat ze niet zoveel snappen van jouw nieuwe keuzes.

Dieet-mindset

De mensen in onze omgeving snappen het idee van ‘op dieet’ gaan… Wanneer je dat doet, krijg je over het algemeen complimentjes en steun. Met hier en daar een ‘doe niet zo ongezellig’ of  een ‘dat heb jij toch helemaal niet nodig’. Waarschijnlijk gebeurt dit ook in de eliminatie-fase van de Whole30.

Maar door de dieet-mindset die veel mensen in onze samenleving onbewust hebben, snappen ze niet veel van wat er daarna gebeurt.

Als je op dieet bent geweest, dan verbreek je dat op een gegeven moment en de meeste mensen gaan dan weer doen wat ze voor het dieet deden. Dat wordt ook wel ‘weer normaal doen’ genoemd. Dus, wanneer je iemand ziet die op dieet was en nu een stuk pizza eet… dan komen veel mensen tot de conclusie dat die persoon gestopt is met het dieet en weer ‘normaal aan het doen is’.

Je leven na de Whole30

Dan nu je leven na de Whole30… daarin kan dezelfde pizza in verschillende situaties tot verschillende keuzes leiden. Stel dat jouw bijwerkingen van pizza zijn dat je energie voor een paar dagen minder is en je focus ook. Dan kan je wanneer je een rustig weekje hebt, best op een woensdagavond voor pizza kiezen. Maar wanneer je de volgende dag een belangrijke werkdag hebt, kan je een andere keuze maken. Mensen zeggen dan soms: ‘He??? Jij at toch weer pizza???’.
Voor je het weet zit je de hele tijd je keuzes uit te leggen… en soms wordt dat een consequentie op zich: “Laat ik in hemelsnaam maar een hap pizza nemen anders kom ik weer in een eindeloze discussie”.
Stop… doe dat in hemelsnaam niet en al helemaal niet vanwege dit soort groepsdruk.

Groepregels

Wat er hier gebeurt is dat jij je niet (meer) aan de groepsregels houdt. Dat je een keuze maakt die indruist tegen de geldende regels. En dat kan soms voor hele onverkwikkelijk confrontaties leiden. Ik zat van de zomer op een terras waar de mevrouw aan de tafel naast ons een gerecht bestelde en vroeg of ze dat glutenvrij voor haar konden maken. Het antwoord wat vanuit de keuken kwam: ‘alleen wanneer je aantoonbaar een allergie hebt’. De mevrouw ging boos weg, ze had geen briefje van de dokter…
Er zou best uit jouw Whole30 kunnen komen dat granen met gluten ervoor zorgen dat je niet optimaal presteert en dat jij besluit dit daarom tot de absolute uitzonderingen te beperken. De groepsregels die nu afgesproken lijken, is dat alleen mensen met allergieën om aanpassingen mogen vragen. En dat mensen die op basis van andere factoren dan een allergie hun eten aanpassen toch een beetje zeurpieten zijn…
Daar zit je dan, want wat je wil is authentieke keuzes maken voor je gezondheid… maar tegen de stroom inzwemmen is wel heel vermoeiend.

Wilskracht vs sociale druk

Op wilskracht ben je in staat om de weerstand van je sociale omgeving te weerstaan. Maar als je alleen wilskracht hebt, dan hou je dat niet vol. Gewoonte-expert en schrijver James Clay, van het boek Atomic Habits, legt uit dat alle mensen een diepe behoefte hebben om ergens bij te horen, geliefd te zijn, gesteund te worden. Zolang je je gedraagt volgens de groepsregels, heb je die ervaring ook. Maar ga je (te vaak) tegen de groepsregels in, dan gaat het schuren… dan zet je die liefde, die steun, dat erbij horen voor je gevoel op het spel.
Het vereist nogal wat moed om dan door te pakken, authentieke keuzes te blijven maken met als mogelijke (!) consequentie niet meer bij de groep te horen. En is dat een vriendenclubje wat je een paar keer per jaar ziet, och… maar wat als de weerstand komt van je familie of je beste vrienden??? Wat als je erbij hangt omdat je geen bitterballen meer wil eten of bier wil drinken?
“De meeste mensen begaan liever een fout met de groep dan dat ze een goede keuze maken voor zichzelf. Daarom wint het verlangen om erbij te horen vaak van het verlangen om zichzelf te verbeteren en aan de gezonde keuzes vast te houden”, legt James Clay uit.

Ik herken wat hij zegt… en toch moest ik even slikken toen ik dat zo hoorde.

Vind je groep

Hoe los je dit op? Zorg dat je in ieder geval bij een groep hoort die jouw keuzes als normaal beschouwd. Weten dat er ergens een plek is waar het normaal is om de dingen op jouw manier te doen, maak het volhouden een stuk makkelijker. Waar ze snappen dat je de ene keer hemel en aarde beweegt voor een glutenvrije maaltijd en de week erna je tanden zet in een pizza. (Welkom bij Thrive, trouwens… dat zou zo’n groep kunnen zijn).
Bekijk dus goed bij welke groep(en) je hoort en welke consequenties dat voor je heeft. Vind oplossingen voor de groepen waar je bij hoort en wil blijven horen, maar waarbij jouw nieuwe gewoontes botsen tegen de groepsregels. Maak afspraken, bespreek hoe belangrijk het voor je is of… kom zelf met oplossingen: speel wel mee in de wedstrijd maar doe niet mee met de derde helft. Ga wel naar het etentje, maar neem je eigen hoofdgerecht mee.

Je bent niet alleen

Het is binnen de Whole30 community een bekend gegeven dat de mensen van wie je de meeste steun verwacht, vaak de meeste weerstand geven. Gelukkig ook: dat steun vaak komt uit onverwachte hoek.
En vergeet niet: dit is jouw proces, dit zijn jouw keuzes, dit is jouw Whole30. De weerstand is niet jouw weerstand, die is van de ander. Het komt vaak voort uit de angst voor wat jouw nieuwe levensstijl gaat betekenen voor hen. Of het doet ze pijn omdat ze geconfronteerd worden met hun eigen onvermogen om hun eigen gedrag te veranderen en vooral wat ze daar misschien diep van binnen van vinden.

Start het gesprek

Vaak kan het dan helpen om te verduidelijken wat jij van hen verwacht… Leg bijvoorbeeld uit dat ze niet mee hoeven te doen, niet hetzelfde hoeven te eten als jij… maar dat je het wel leuk zou vinden als ze jou zouden steunen (en je zeker niet gaan saboteren).
Maak er geen groot ding van wanneer ze eens de plank misslaan en in oud gedrag vervallen… en bedank en prijs ze (uitgebreid!) wanneer ze uit zichzelf je steunen. Zodat dat gedrag wordt wat zij gaan herhalen, omdat zij er ook een goed gevoel van krijgen.

Op die manier creëer je een omgeving waarin het ook voor jou steeds makkelijker wordt om je nieuwe gewoontes vast te houden.

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten