Hoe de lessen van Whole30 nu goed van pas komen

 In Voeding, Whole30

Wanneer je nog nooit een Whole30 hebt gedaan, gaat dit misschien wat raar klinken: maar ik heb tijdens deze corona-situatie ontzettend veel aan de lessen die ik de afgelopen jaren heb geleerd met mijn Whole30’s. Tuurlijk, je kan naar de Whole30 kijken als alleen een voedingsprogramma met behoorlijk strikte regels. Het idee erachter is echter: Het BEGINT met wat je eet… maar je leert ook dingen over je gewoontes, je karaktereigenschappen en de manier waarop je met situaties omgaat. Ik geef wat voorbeelden in dit blog.

Regels volgen

Ik ben een geboren rebel, zoals zoveel Nederlanders. Zeg me wat ik moet doen en ik stel meteen tien vragen: Waarom moet dat? Wie zegt dat? Wat als ik het niet doe? Wat als ik het er niet mee eens ben? Wie ben jij dat je me gaat vertellen wat ik moet doen? Wat gaan we daar dan mee bereiken? En ga maar door…
Daarnaast heb ik ook nog een aantal meer inhoudelijke vragen, die meestal beginnen met ‘Hoe’… dat is de nieuwsgierige vragensteller in mij. Voor types zoals ik kan een Whole30 heel confronterend zijn omdat de regels heel duidelijk, zwart-wit zijn: dit eet je wel, dit eet je niet. En over de dingen die je niet eet, is geen discussie mogelijk. Het antwoord is: omdat die de regels van de Whole30 zijn. Omdat we weten dat deze manier werkt om een reset te geven aan je gezondheid, gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. Het is maar 30 dagen en juist daar waar je verzet zit, zit je les. Daarom.

Je snapt… ik heb het in het begin best moeilijk gehad met het programma waar ik nu coach van ben. De strikte regels heb ik inmiddels omarmt omdat ik heb ingezien wat het me gegeven heeft: meer vrijheid. Toen in Nederland de maatregelen tegen de verspreiding van corona werden afgekondigd, begon de rebel in mij eigen op precies dezelfde manier vragen te stellen. Ik herkende het verzet en… staakte het. Dit is nu wat nodig is om een pandemie van een virus te stoppen. In het verzet, zit mijn les. En naar die lessen ben ik actief op zoek gegaan. Gek genoeg heeft de social distance mij, en vele anderen, socialer gemaakt dan ervoor.

Zeggen wat ik wil, grenzen stellen

Ondanks dat mijn rebel geen moeite heeft om een vragenvuur af te vuren… is vragen om wat ik nodig heb altijd een dingetje geweest. Ik wil(de) anderen niet tot last zijn.
En dan doe je een Whole30. In een restaurant moet je vragen om aanpassing van een gerecht… en het terugsturen als het niet goed is gegaan. Je moet voor jezelf opkomen wanneer iemand zegt dat het onzin is dat je iets niet wil eten of dat je ongezellig bent.
Dat… is groei. En dat is onderdeel van het Whole30 programma. Wanneer dit moeilijk voor je is, heb je meteen een extra doel voor jouw Whole30: vragen om wat je wil en grenzen stellen.

De afgelopen dagen heb ik van al mijn Whole30-geoefen in de Nederlandse horeca (‘Mag ik het pak zien van uw amandelmelk, want ik drink ze niet allemaal’) enorm veel profijt. Met gemak vraag ik nu mensen om anderhalve meter afstand te houden… ik stel mijn grens en kom voor mezelf en mijn gezondheid op. Niet gek om dat te leren van een voedingsreset.

Bij kunnen sturen met mijn voeding

Natuurlijk heb ik ook profijt van het programma doordat ik dingen heb geleerd over wat ik eet, wat daar de consequenties voor mij van zijn en hoe ik eten soms gebruik op een manier die op de lange duur niet voor mij werkt. Net als veel anderen heb ik de neiging om mijn stress en spanning weg te eten. Mezelf extra te ‘verwennen’ met iets lekkers wanneer ik even down ben door de hele situatie. Terwijl ik ook weet wat ik moet eten om mezelf energiek te voelen, goed te slapen, mijn immuunsysteem sterk te houden (!) en… stress op een andere manier moet kanaliseren dan met een reep Tony Chocolonely, een zak chips of een pot Ben & Jerry’s.

En een ander voorbeeld: ik ben helemaal overgeschakeld op cafeïne vrije koffie omdat ik herkende dat de combinatie stress-en-koffie me extra opgefokt maakte. Dan stuur ik bij en weet ook hoe.
Ik weet dat ik voor verbetering in mijn gezondheid en gewoontes me het beste kan concentreren op Whole30-achtige maaltijden: veel groente, wat proteïne, wat gezonde vetten, wat fruit… en het dan ook nog super lekker maken.
Ondanks dat ik ook heel wat stress heb, met een eigen bedrijf dat nu al bijna een maand gesloten is en dus geen inkomen… slaap ik nog steeds als een roosje, minimaal 8 uur per nacht. Voel ik me nog energiek.

Het proces vertrouwen

De Whole30 is een proces, wat vaak gaat met vallen en opstaan… het is niet de hele tijd leuk. Soms moet je een tijd lang wachten voordat je verbetering begint te merken. En al die tijd moet je vanuit jezelf de motivatie vinden om door te gaan. Vertrouw het proces, weet dat de stappen die je zet je uiteindelijk gaan krijgen waar je zijn wil… en focus je op de stap die je zet richting je doel, in plaats van op dat doel.
Dat is ongeveer wat er nu ook aan het gebeuren is met de corona-maatregelen: we zetten stappen die niet meteen het gewenste resultaat opleveren. Je moet jezelf motiveren om toch door te gaan met wat je weet dat goed is voor je en focussen op welke stap je nu kan zetten.
Overigens: na de Whole30 volgt de herintroductie en je FoodFreedom… fases waarin je onderzoekt wat het loslaten van de regels voor consequenties heeft voor jou en leert zoveel mogelijk vrijheid te creëren voor jezelf met behoud van je gewenste resultaat. Klinkt dat niet als wat er na deze ‘intelligente lockdown’ gaat gebeuren…
Dat is dus ook iets wat je kan leren met de Whole30, omdat het uiteindelijk een leefstijlprogramma is… en zeker geen dieet.

Doe mee met de Whole30Thuis

Klinkt dit als resultaten die jij ook wel zou willen behalen, naast leren welke voeding voor jou werkt en niet? Vanaf 13 april ga ik een #Whole30athome-groep coachen… hier in deze groep! Voor iedereen die wel wat structuur en rust kan gebruiken in deze turbulente tijd. We zijn al begonnen met de voorbereidingen, maar je kan nog instromen. Geef je op via http://eepurl.com/gXD9nz en of word lid van de Whole30 Nederland Facebookgroep.

Naast praktische informatie over de Whole30 en hoe je dat doet, heel veel aandacht voor mindset werk, want deze roerige tijden komen voor heel veel mensen met comfort food of snacken om je even niet zo gestrest te voelen. Daar gaan we naar kijken… en wat aan doen.
Ik bied dit programma aan via een vrijwillige bijdrage… dus laat onzekerheid in je financiën je zeker nu niet tegenhouden om mee te doen!

 

 

 

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten