Hoe kun je rust als beweging ervaren?

 In Voeding

Rust als vorm van beweging

Meditatie en mindfulness zijn vormen die vaak voorbij komen. Soms lijkt het of dat de enige manieren van rust zijn. Er zijn gelukkig veel meer mogelijkheden, zeker als je rust ziet als een beweging, een vooruitgang.

Wat is rust?

Rust is enorm belangrijk zowel voor je mentale gezondheid als voor de lichamelijke. Rust is altijd belangrijk voor overleving geweest.

Geen rust betekend:

  • Geen herstel
  • Vermoeidheid tot uitputting
  • Stopt de vooruitgang
  • Afname van gezondheid
  • Uitputting
  • Prikkelbaar

Door internet, tv, radio/podcasts en ook de (bijna) 24-uur economie is de kwaliteit van rust steeds minder geworden. De stress en spanning is bijna continu geworden en neemt over het algemeen nog steeds toe. Dit heeft invloed op onze gezondheid en daarmee op het bewegen. Als je lichaam en brein steeds in de “aan-stand” staan, blijft er minder energie over voor bijvoorbeeld beweging. Die beweging is belangrijk om de hormoonhuishouding (qua adrenaline, cortisolwaarden etc) weer tot rust te brengen.

Echte rust

Bij rust word al snel gedacht aan comfortabel zitten in een bank en even tv kijken. Dat geeft namelijk een gevoel van rust. Alleen doet het weinig voor je totale rust. Daarbij zeggend dat iets wat heerlijk voelt ook best wel eens kan en het zeker ook bij draagt aan meer tot rust komen.

Rust bestaat bijvoorbeeld uit:

  • Minder prikkels
  • Basis houding plat liggend of op de grond zittend
  • Rustige, kalmerende prikkels

Hoe in echte rust komen?

Ga rustig, soepel en vloeiend bewegen. Het maakt bijna niet uit wat je doet, als je maar bewegingen maakt die comfortabel voelen. Door bewegingen die geen pijn, vermoeidheid of andere ongemakken oproepen, kalmeert je brein. En neemt de lichamelijke spanning af.

Ademhalen

Ademhaling is ook een goede techniek. Start gewoon met rustig zittend of liggend door je neus in en uit te ademen. Bijvoorbeeld 3 tellen in en 4 tellen uit. Een ander ritme is ook goed. Het gaat hierbij niet om een perfecte oefening maar om een kort rust moment waarbij je met het iets langer uit ademen je lichaam en brein letterlijk richting ontspanning ademt. Dit is iets dat je gemakkelijk door de dag heen regelmatig kunt doen.

Doelloos staren

Een derde perfect rust moment die je letterlijk overal kunt doen is mijn favoriet. En dat is “doelloos staren”. Het is net zo simpel als het klinkt. Gewoon zitten, staan of liggen en blik laten gaan. Even staren, bij voorkeur naar buiten omdat natuur en groen een bewezen rustgevend effect hebben. Een minuutje of wat langer, het is allemaal goed. Dit geeft het brein even een rust moment tussendoor. Als je merkt dat je weer gaat nadenken ben je klaar.

Doen

Ga komende dagen eens proberen verschillende rust momentjes in je dagelijkse leven te creëren. Om zo je lijf en brein meerdere herstelmomenten te geven. Zo haal je meer uit je dag.

 

Beweeg gezond!

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten