Hoe verwerk je emoties die in je brein zijn opgeslagen?

 In Beweging

In haar vorige artikel schreef Manja over fysieke littekens die je belemmeren in vrij te kunnen bewegen en te leven. Dit keer gaat ze dieper in op de emotionele littekens. Deze hebben namelijk ook heel veel invloed op je leven. 

Je brein

Je brein onthoud alles wat het meemaakt. Alles wordt ergens ‘gestopt’ en krijgt een label. Als jij je teen stoot, gaan op dat moment alle alarmbellen af. Zoals hoe je je voelt op dat moment, hoe je hebt geslapen, heb je stress, ben je blij, hoe is je sociale controle, maar ook of je dit eerder hebt meegemaakt en wat was toen de conclusie. Valt alles bij elkaar opgeteld negatief uit, dan krijg je pijn, valt het positief uit niet. 
Bij alles wat er gebeurt wordt dus een afweging gemaakt met het verleden. Is het al eens gebeurd en hoe erg was het toen. Als jij een gebeurtenis niet verwerkt, dan heeft dat een negatieve invloed op je huidige ik. Want elke keer als je eraan denkt of als er iets is wat er op lijkt, komt het weer terug. 

Spanningen los laten

Een gazelle die achterna wordt gezeten door een leeuw en ontsnapt, trilt daarna niet van angst maar om de spanning los te laten. Niet dat je met elke gebeurtenis dat moet gaan doen (al kan dat wel, TRE is een methode daarvoor) maar het is wel belangrijk dat je elke emotie onder ogen ziet en er laat zijn. Zonder dat je er labels op plakt dat het slecht is. Op dat moment verwerk je de emotie en maak je van de gebeurtenis een meer neutrale gebeurtenis, in plaats van dat boosheid, schaamte, verdriet er nog aanhangt en dus telkens getriggerd wordt.

Een voorbeeld uit de praktijk

Om een voorbeeld te geven wat ik in de praktijk heb meegemaakt:
Een meneer die met spanningsklachten kwam na een hartaanval; Kon daardoor niet goed werken en werd altijd erg moe als hij hetzelfde deed als op moment van hartaanval. We zijn daarmee aan de slag gegaan, hij had het gevoel weer de hartaanval te krijgen, maar het lukte hem om te zijn in het moment. Sindsdien heeft hij nergens meer last en is hij fluitend aan het werk.” 

Emoties verwerken

Gebeurtenissen van dit leven (en soms ook vorige levens) verwerken is dus ontzettend belangrijk om je energiek te voelen en goed in je vel te zitten. Er zijn veel manieren om dit te doen en je moet kijken wat bij jou past. Je kunt dit samen met een therapeut doen of alleen. Je hoeft niet perse de gebeurtenis zelf te verwerken, maar wel de emoties die eraan gekoppeld zijn. Ik vind het fijn om te mediteren en dan een emotie te observeren en toe te laten, het er helemaal te laten zijn. Of ik gebruik YouTube filmpjes met een bepaald thema. Je kunt jezelf ook vergeven voor bepaalde situaties. 

Jezelf vergeven

Een tijdje terug heb ik iemand behandeld en achteraf gezien was ik niet blij met hoe ik het aangepakt heb. Ik heb haar nooit meer gezien omdat het mijn laatste werkdag was. En elke keer kreeg ik een naar gevoel ervan. Ik ben mezelf toen gaan vergeven. Ik heb hardop gezegd (met haar in gedachte voor me): “het spijt me dat ik je op die manier heb behandeld”. Daarna was het nare gevoel weg, een enorme opluchting en nu kan ik er neutraal naar kijken.
Kijk eens wat er in je leven gebeurt. Is er nog iets wat aandacht nodig heeft? Wat je een negatief gevoel laat geven als je eraan denkt. Of waar emoties als verdriet, angst, boosheid aan gekoppeld zitten. Kijk dan of je dat er kunt laten zijn, door er volledig JA tegen te zeggen. Hoe moeilijk dat ook is.  

Recommended Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten