Met deze ingrediënten maak je je smoothie nog gezonder

 In Voeding

Lekker, een smoothie als ontbijt. De groene-smoothie-hype is zo’n beetje over, maar het idee van zo nu en dan een smoothie als maaltijd is inmiddels wel geïntegreerd bij vrijwel iedereen die zich met gezonde voeding bezig houdt. Alleen, hoe stel je een gezonde smoothie samen? Wanneer ik in de winkels naar kant-en-klare smoothies kijk, krommen mijn tenen een beetje bij het zien van de ingrediënten. Ja, stuk voor stuk bestaan ze uit gezonde dingen en je ziet er maar zelden onnodige toevoegingen in, maar er ontbreken in veel gevallen 2 essentiële ingrediënten: vetten en proteïnen.

Volwaardige maaltijd

Misschien voeg jij thuis zelf meestal ook geen vetten en/of proteïnen toe aan je smoothie. Het is ook erg makkelijk (en lekker) om een heleboel soorten fruit in de blender te stoppen, er een handje spinazie aan toe te voegen (want: groene groenten) of misschien wel de nieuwste superfoods. Toch maak je op die manier geen complete maaltijd van je smoothie, met als gevolg dat je al snel weer honger zult hebben of last krijgt van een bloedsuikerdip.

Een volwaardige maaltijd bestaat niet enkel uit fruit en wat groene blaadjes namelijk, juist wél uit heel veel plantaardige producten (groenten, fruit) en daarnaast gezonde vetten en proteïnen. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar door dit als richtlijn te gebruiken creeër je meer structuur in je maaltijden en heb je minder vaak honger tussendoor.

Waarom vetten zo gezond zijn

Vetten voeg je niet alleen aan een maaltijd toe om in te bakken (en dus zou je denken dat dat bij een smoothie niet nodig is), maar juist omdat vetten belangrijke vitamines bevatten. Vetoplosbare vitamines; zoals vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De naam vetoplosbaar zegt al voldoende; deze vind je enkel in vetten.

Daarnaast vormen vetten een belangrijke energiebron voor je lichaam. Op koolhydraten (suikers) kan je lijf ook prima vooruit, alleen dat heeft meestal een energiedip tot gevolg wanneer je bloedsuikerspiegel weer is gedaald. In ieder geval bij mensen die nog niet echt fat-adapted zijn – degenen die gemakkelijk kunnen switchen tussen het verbranden van suikers en vetten, zonder dip tussendoor. Of je fat-adapted bent of niet, merk je bijvoorbeeld aan je vermogen om een maaltijd over te kunnen slaan zonder flauw te worden tussendoor. Of misschien word je zelfs heel moe, heb je continue trek of word je hangry (niet te genieten omdat je honger hebt). Herkenbaar? Dat wil je er zeker op letten dat je gezonde vetten toevoegt aan je maaltijden; óók aan je smoothies. Vetten zorgen namelijk voor duurzame, langdurige energie. Zonder dip.

Als laatste zijn vetten nog ergens goed voor. Al die vruchten en groenten die je in je smoothie stopt, vol vitaminen en mineralen; onderzoek heeft uitgewezen dat die vitaminen en mineralen beter op worden genomen door het lichaam wanneer deze met vetten worden gecombineerd.

Deze vetten zijn heerlijk in een smoothie

Hoe je vetten toe kunt voegen aan een smoothie? Simpel! Onderstaande ingrediënten zijn stuk voor stuk heerlijk in smoothies.

  • Avocado
  • Verse noten of zaden (alleen wanneer je een sterke blender hebt)
  • Noten- of zadenpasta
  • Een lepeltje olijfolie

Met deze ingrediënten maak je je smoothie nog gezonder

Waarom ook proteïnen niet mogen ontbreken in je smoothie

Naast het toevoegen van vetten kan het ook helpen om proteïnen toe te voegen aan je smoothie. Om ervoor te zorgen dat je langer verzadigd bent van je smoothie én om de voedingswaarde ervan te verhogen. Proteïnen zorgen voor belangrijke bouwstoffen in de vorm van essentiële aminozuren (wanneer er ‘essentieel’ voor staat houdt dat in dat het lichaam het niet zelf aan kan maken, maar je dit uit voeding moet halen) en zijn daarnaast meer verzadigend waardoor je weer minder snel honger zult hebben.

Je kunt zowel plantaardige als dierlijke proteïnen toevoegen aan een smoothie; net wat jouw voorkeur is. Beide voorzien je lichaam (in verschillende samenstellingen!) van aminozuren voor onder andere het opbouwen en onderhouden van spieren, maar zijn ook belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem.

Proteïnen die geschikt zijn voor smoothies

Nee, natuurlijk ga je geen kipfilet pureren in je smoothie en ook geen gekookt ei. Er zijn allerlei lekkere manieren om proteïnen toe te voegen aan je smoothie. Onderstaande zijn mijn favorieten.

  • Collageen poeder
  • Bottenbouillon proteïne
  • Noten- en/of zaden
  • Hennepproteïne

Kortom; door naast fruit en groenten ook vetten en proteïnen aan je smoothie toe te voegen, creeër je een complete maaltijd waar je lichaam echt iets aan heeft.

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten