Natuurlijk ouderschap & goed voor jezelf zorgen

 In Ouderschap

Bij natuurlijk ouderschap staat een veilige hechting met je kindje centraal. Het uitgangspunt is dat het voor een goede hechting belangrijk is om adequaat te reageren op de behoeften van je kind en dus goed te luisteren naar de signalen die je kindje geeft. Denk aan voeden op verzoek in plaats van op de klok, en niet (alleen) laten huilen. Om zo goed mogelijk de behoeften van je kind te kunnen volgen is het fijn om je kindje zoveel mogelijk dicht bij je te houden, bijvoorbeeld in een draagdoek. Nabijheid is dan ook een belangrijke pijler van natuurlijk ouderschap.

Hoe mooi en natuurlijk deze vorm van ouderschap dan ook is, ik weet ook uit eigen ervaring dat het erg zwaar kan zijn. De kans bestaat dat je door continu de behoeften van je kindje voorop te stellen compleet voorbij gaat aan je eigen behoeften. Daar is uiteindelijk natuurlijk niemand bij gebaat en dat is dan ook niet de bedoeling van natuurlijk ouderschap, maar de valkuil kan groot zijn. Het is belangrijk dat je ook je eigen behoeften goed in acht neemt en goed voor jezelf zorgt. You can’t pour from an empty cup, right?

Bovendien is het (vooral wanneer je kindje wat groter wordt) ook belangrijk om te laten zien dat je jouw eigen behoeften serieus neemt. Je kindje leert immers meer van wat jij doet, dan van wat je zegt. Door goed voor jezelf te zorgen  leer je hem dat hij ook zijn eigen behoeften mag volgen en zijn grenzen mag aangeven.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Wat kun je dan doen om voor jezelf te zorgen of om het jezelf makkelijker te maken? Ik deel graag mijn tips (door schade en schande wijs geworden).

Hulp vragen

Hulp vragen is iets wat we meestal niet hebben geleerd en daarom heel moeilijk vinden. Als moeder is het soms ook moeilijk om je kindje even aan de zorg van een ander over te laten omdat je het gevoel kunt hebben dat jij de enige bent die goed voor je kindje kan zorgen. Maar dat betekent niet dat je dit niet kunt leren. Papa of oma/opa zijn ook heel waardevolle verzorgers en nemen het vaak met alle liefde even van je over, zodat je in ieder geval rustig kunt douchen, slapen, eten of even kunt sporten.

Ook zijn er natuurlijk tal van taken die je kunt uitbesteden, zodat jijzelf er volledig voor je kindje kunt zijn. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke taken, boodschappen doen of koken. Je mag echt leren om hier om te vragen, of om (tenzij het natuurlijk echt niet kan) hier geld aan uit te geven om dingen voor je te laten doen (denk bijvoorbeeld aan een schoonmaakster of boodschappenbezorgdienst).

Vaak is het niet alleen lastig om om hulp te vragen, maar ook om hulp te accepteren. Want waarschijnlijk is je vaak genoeg hulp aangeboden, maar heb je voordat je het zelf door hebt al gezegd dat het niet nodig is, omdat je het allemaal zelf wel kunt. Je mag er dan gerust op terug komen, en denk de volgende keer even na voordat je antwoord geeft 😉

Zelfzorg is essentieel

Wat kun je doen om echt even goed voor jezelf te zorgen? Dit kunnen grote of kleine dingen zijn. Denk aan een heerlijk warm bad, een massage, een boek lezen of even alleen de deur uit. Het maakt niet uit wat het is, als het maar iets is waar jij blij van wordt en waar je van oplaadt. Ga vervolgens dan ook kijken wat er nodig is om dit te realiseren. Kun je het combineren met de zorg voor je kindje of is het nodig om oppas of hulp in te schakelen? Probeer elke dag in ieder geval iets kleins te doen voor jezelf en plan ook regelmatig wat meer tijd in.

Heb je meer behoefte aan sociale contacten, spreek dan af met andere moeders zodat de kindjes samen kunnen spelen en jullie gezellig kunnen kletsen. Of ga lekker even alleen met vriendinnen wat leuks doen en regel een oppas. Het maakt dus niet uit wat het is, en voel je niet gepusht om zonder kind weg te gaan terwijl dat iets is wat je helemaal niet wil, maar als je daar wel behoefte aan hebt, kijk dan wat er voor nodig is om het ook te doen.

Zorg dus zo goed mogelijk voor jezelf, natuurlijk fysiek qua voeding en beweging, maar ook mentaal: doe dingen waar je van houd, die je leuk vind om te doen en waar je energie van krijgt. En vooral, probeer zoveel mogelijk slaap te pakken. Gebroken nachten kunnen heel erg zwaar zijn, voel je dus vooral niet bezwaard als om 20.00 uur naar bed gaat in plaats van naar een feestje gaat waardoor je laat thuis komt, of dat je ieder dutje van je kind mee pakt en zelf ook even een powernap doet.

Acceptatie en dankbaarheid

Weerstand kost energie. Acceptatie kan heel veel rust geven. Misschien is het moederschap anders of zwaarder dan je had verwacht. Misschien slaapt jouw kind niet door en alle andere kinderen in je omgeving wel. Of wilde je heel graag borstvoeding geven en lukt dat niet. Misschien is jouw huishouden er een van Jan Steen. Accepteer dat je niet alles kunt en dat je niet perfect bent.

Dat wil niet zeggen dat je er niet van mag balen dat je elke nacht een aantal keer wakker wordt of dat je niet heel erg verdrietig mag zijn als het niet gaat zoals je had gewild of gehoopt. Maar je er tegen verzetten of je schuldig voelen kost je onnodig energie. Het zorgt er misschien zelfs voor dat je niet kunt genieten van wat er wel is en wat wel goed gaat. Het kan erg helpen om dankbaarheid te oefenen, schrijf bijvoorbeeld elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door je op het positieve te focussen verdwijnt het andere naar de achtergrond.

Accepteer ook dat sommige ‘projecten’ of aspecten van je leven misschien tijdelijk op een lager pitje staan. Moeder zijn is voor de meeste mensen niet iets wat je er zo maar even bij doet, het vraagt veel van je en het is dus oké dat andere dingen daardoor niet of minder aan bod komen. Het is in de meeste gevallen tijdelijk. Je kunt nu eenmaal niet alle ballen hoog houden. Een baby zet je leven op z’n kop. Je kunt je van tevoren niet voorstellen hoeveel impact het op je heeft. Accepteer dat je niet alles kunt en dat je niet perfect bent.

Natuurlijk ouderschap in balans

Wees eerlijk én mild naar jezelf  

Wees eerlijk naar jezelf. Waarom doe je wat je doet? Is dat omdat het voor jou goed voelt of omdat je denkt dat het zo hoort? Natuurlijk ouderschap is een prachtige stroming, maar dat betekent niet dat je alle facetten moet toepassen. Kies de elementen die voor jou goed voelen, voor jou en jouw kind werken en laat het geen ‘moeten’ zijn. Heb je bijvoorbeeld een grondige hekel aan de was doen, dan zijn wasbare luiers voor jou misschien geen goed idee. Of heb je veel fysieke klachten waardoor dragen zwaar is, dan is het voor jou misschien fijner om een kinderwagen te gebruiken. Je kunt je kindje nog steeds veel nabijheid geven en alle liefde die het nodig heeft.

Kijk ook eerlijk naar de situatie zoals die is. Kijk heel praktisch naar wat je kunt veranderen, doen of laten om het voor jezelf makkelijker te maken. Denk ook weer aan hulp inschakelen of de zorg voor je kind combineren met de zorg voor jezelf.

Tips voor een goede nachtrust

Kan je kind alleen maar slapen als je hem of haar vasthoudt? Ga dan lekker wandelen met je kleintje in de draagdoek zodat je zelf meteen je beweging en frisse lucht krijgt. Of nestel je samen op de bank met een goed boek of een film en een thermoskan vol thee met iets lekkers er bij. Misschien vind je dit heel lastig, omdat je eigenlijk andere plannen had of ziet dat er hoognodig opgeruimd, gestofzuigd, of wat dan ook gedaan moet worden. Maar op het moment dat je je hier volledig aan kunt overgeven en kunt accepteren dat de situatie nu eenmaal zo is, zal dit je enorm veel rust kunnen geven en dus energie besparen. Als je kind overdag wel in bed of in de box slaapt, ga dan niet het huishouden doen maar doe zelf ook even een dutje of doe iets waar je van oplaadt. 

Samen slapen kan heel fijn zijn, omdat je er dan ‘s nachts niet uit hoeft voor een voeding en je waarschijnlijk uiteindelijk meer slaap krijgt. Maar ook hier weer, als je de hele nacht wakker ligt van een woelend kind naast je, wees dan eerlijk naar jezelf en de situatie en zoek een oplossing die voor iedereen werkt.

Trek je dus vooral niet zoveel aan van ‘hoe het hoort’. Iedere moeder wil het graag goed doen en iedere moeder doet wat zij denkt dat het beste is. Voor de ene moeder is dat natuurlijk ouderschap, voor de andere is dat Rust-Reinheid-Regelmaat. Je kindje is uniek en jij bent uniek en jullie zoeken samen naar de manier die voor jullie werkt. Loslaten van wat anderen daar van vinden én van je eigen oordelen of verwachtingen die je misschien hebt of van tevoren had, kan je ontzettend veel rust en vrijheid opleveren.

Dit had ik eerder willen weten….

Naast alle bovenstaande tips – die ik dus zelf niet zo goed heb toegepast in de periode dat mijn zoontje nog kleiner was – is er nog één ding dat ik pas later heb geleerd en dat me waarschijnlijk veel stress had kunnen besparen: ga mindful om met alles wat zich aandient. Misschien huilt je kindje heel veel of slaapt het moeilijk. Alhoewel ik deze situaties absoluut niet wil bagatelliseren, heb ik zelf wel ervaren dat het voor jezelf veel verschil kan maken hoe je met deze situatie omgaat en hoe je er op reageert. Een baby die huilt is een baby die huilt. Niets meer en niets minder. Het is niet een teken dat je iets niet goed doet of dat je geen goede moeder bent.

Natuurlijk probeer je te zorgen dat je kindje op tijd drinkt, een schone luier krijgt en genoeg liefdevolle aandacht en wil je medische problemen uitsluiten. Maar soms is even huilen ook gewoon ontlading. Je kunt je kindje bij je houden en proberen zelf rustig te blijven, niet in de oordelen te schieten of krampachtig proberen de situatie te veranderen.

Boekentip: De taal van huilen van Aletha Solter.

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten