Maak van vermoeidheid je kracht – 5 tips om samen te werken met je lichaam

 In Gezondheid, Psyche

Opmerkingen als ‘gewoon naar je lichaam luisteren’ en ‘volg je intuïtie’ zullen je vast niet onbekend in de oren klinken. Mooie, goede adviezen, maar dit daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Zeker wanneer je vaak vermoeid bent.

In de 8 jaar dat ik ME/CVS heb gehad, kreeg ik deze adviezen zó vaak dat ik er gek van werd. Ik was gewoon ontzettend moe, en dat wilde ik niet meer zijn. Punt. Mijn lichaam deed helemaal niet wat ik wil en mijn intuïtie was ver te zoeken.

Tenminste, dat dacht ik.

Vermoeidheid als intuïtie in je lichaam

Tot ik ontdekte dat mijn intuïtie heel goed werd weerspiegeld in mijn lichaam. Hoe minder ik ernaar luisterde, hoe erger mijn klachten werden, en hoe groter mijn frustratie werd.

Op een bepaald punt besloot ik dat ik niets meer te verliezen had – ik was toch al moe, had talloze klachten en veel erger kon het niet meer worden.

Ik was als het ware uitgevochten en besloot dan maar eens toe te geven aan de vermoeidheid, misselijkheid, brainfog en alles wat erbij kwam kijken. Het krachtigste wat ik heb gedaan, was tegen mezelf vertellen dat het oké was dat ik me zo voelde.

Acceptatie van al die vervelende dingen, het beseffen dat mijn lichaam me iets probeert te vertellen maakte een enorm verschil. Ik voelde me al snel stukken beter. Met vallen en opstaan leerde ik daadwerkelijk naar mijn lichaam luisteren en nu, nu is die vermoeidheid mijn grootste kracht geworden. Het is mijn grootste intuïtieve radar en helpt me zo veel makkelijker door het leven te navigeren.

Vermoeidheid als kracht: 5 tips

Het goede nieuws is dat jij dat dus ook kunt. Met onderstaande tips maak je dit jezelf eigen en natuurlijk door vooral vaak te oefenen en te ervaren. Het zal tijd kosten, maar dat geeft niet.

1 – Stop met vechten

De eerste stap is het moeilijkste, want ik begrijp vanuit het diepst van mijn hart dat jij die klachten niet wilt ervaren. Je wilt niet moe zijn. Je wilt Leven met een hoofdletter L, en je wilt jezelf niet beperkt voelen door een lichaam wat niet meewerkt.

Toch is het belangrijk om te stoppen met vechten. Vechten tegen je lichaam creëert weerstand in je lichaam, het is een grote bron van stress. Hoe harder je vecht, des te erger het zal worden. Laat jezelf maar eens moe zijn. Waarom mag dat eigenlijk niet?

2 – Accepteer je klachten

Kun jij tegen jezelf zeggen dat het oké is om moe te zijn? Lastig hè. Vooral wanneer je al heel lang bezig bent met het zoeken naar een oorzaak voor je klachten, is het denk ik niet in je opgekomen om de klachten te accepteren.

Dat je accepteert dat je nu moe bent, betekent niet dat je het bijltje erbij neer gooit. Het betekent al helemaal niet dat je het oké vindt dat je de rest van je leven deze vermoeidheid zal blijven ervaren.

Acceptatie opent simpelweg een andere deur, het geeft je de mogelijkheid om anders te kijken naar de situatie. Niet vanuit boosheid of haat, maar vanuit liefde. Misschien besef je je wel dat het best logisch is dat je je nu zo moe voelt, en zie je ineens een heleboel mogelijkheden om het anders te doen.

3 – Vraag jezelf af: Wat probeert mijn lichaam mij te vertellen?

Veel mensen zien hun lichaam als een ding wat helpt om door het leven te gaan. Een soort vervoermiddel voor het hoofd. Je lichaam bevat echter heel veel wijsheid en communiceert direct met je hersenen. Niet alleen over praktische zaken; je lichaam heeft ook invloed op je humeur, op beslissingen die je maakt. Het kan je directe feedback geven over de manier waarop je (mentaal) in het leven staat – door beter of juist minder goed te functioneren.

Vermoeidheid is één van de signalen die je lichaam afgeeft, daarmee probeert je lijf je vaak duidelijk te maken dat iets ‘teveel’ is en iets anders misschien ‘te weinig’.

Teveel hooi op je vork, teveel negatieve gedachten over jezelf, teveel prestatiedrang, teveel eten wat niet bij je lijf past, teveel dingen doen waar je niet gelukkig van word. Teveel geven, te weinig nemen. Wat geldt voor jou?

4 – Bepaal je koers en stuur bij

Zodra je meer samen gaat werken met je lichaam en de signalen die het afgeeft, kun je gaan testen welke richting je op wilt gaan en welke keuzes wel en niet bij jou passen.

Voel je je vermoeid worden wanneer je nog maar denkt aan die middag thee drinken met een vriendin die je eigenlijk niet mag? Krijg je energie bij de gedachte aan de yogales de komende middag? Hoe laat ga je naar bed? Word je echt blij van dat project op je werk?

Hoe meer je leert luisteren naar vermoeidheid (of andere klachten), des te beter je wordt in het aangeven van grenzen.

5 – Verander je gedachtenpatronen

De grenzen die je ineens gaat aanvoelen zullen misschien best confronterend zijn. In mijn geval was dat zeker het geval! Ik besefte me ineens dat ik een leven leidde wat helemaal niet bij mij paste. Ik had een baan die ik niet leuk vond. Ik streefde naar ‘het allerbeste’ in alles, niet omdat ik daar blij van werd, maar omdat ik dacht dat ik anders niet goed genoeg zou worden gevonden.

Ik vond dat ik van alles ‘moest’, terwijl het veel beter voelde als ik bepaalde dingen niet deed. Ik besefte me dat ik vaak negatief over mezelf dacht en dat dat de rest van de dag invloed had op hoe ik me gedroeg – daardoor ging ik juist nog minder goed voor mezelf zorgen.

En jij? Vecht jij nog volop tegen vermoeidheid,  of ga je er toch eens anders naar kijken? Voel je vrij om hieronder je ervaringen met me te delen, vind ik leuk om te lezen!

Recent Posts
Showing 7 comments
  • Avatar
    Karen
    Beantwoorden

    Hoi Marinka,
    Ik vecht idd nog tegen mijn lichaam. Wat verwoord je dat mooi!
    Ik heb drie kinderen van 12, 9 en 5. Sinds 3 jaar heb ik astma. Ik heb sinds 9 maanden gelukkig wel een baan die ik leuk vind en bij mij past.
    Door de astma ben ik vaak ‘niet lekker’. Hierdoor eet ik meer en dan sport ik niet… me conditie is erg achteruit gegaan en mijn gewicht omhoog. Hier wordt ik weer ongelukkig van.. en dan probeer ik er wat aan te doen, gezond eten, sportschool, maar vaak wordt ik dan ziek en gaat het verder berg afwaarts.

    Dat is mijn verhaal in een notendop ?

    Ik volg jouw al langer, ik heb ook aan Paleo gedaab, maar ik vond het lastig, vooral Ontbijd en lunch op het werk… dus weer gestopt en weer gaan eten..’snoepen, chocola is favoriet

    • Avatar
      Elly v.d. Berg
      Beantwoorden

      Hoi Karen,
      Heb je weleens van Buteyko gehoord? Dat is een ademhalingscursus die bij veel aandoeningen maar vooral bij astma een enorme verbetering geeft. Het kost wel oefening en tijd, maar de gezondheidswinst is groot. Succes!
      Liefs, Elly

  • Avatar
    Janneke
    Beantwoorden

    Mooi geschreven, Marinka! En heel herkenbaar. Ik ben zelf al van jongs af aan chronisch ziek. Door de zwangerschap van mijn tweede is mijn lichaam dusdanig achteruit gegaan dat is veel eenvoudige, basisdingen niet meer kan. Na een lang revalidatietraject ben ik erachter gekomen wat ik wel nog kan en hoe ik mijn grenzen moet bewaken. Maar de vermoeidheid bleef tot het moment waarop ik ging accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Dat het niet fijn is maar dat ik er alles aan doe om mij zo goed mogelijk te voelen. Ik besef nu dat het mij geen goed doet om alle ballen hoog te willen houden. Sindsdien gaat het stukken beter, meer energie en ik kan steeds meer genieten van de dingen die ik wel kan. Accepteren dat iets niet meer kan of dat je vanwege een ziekte of beperking anders functioneert dan anderen, is voor mij het moeilijkste gevecht geweest. Ik ben er nog niet maar kleine stapjes zijn ook stapjes!

    • Avatar
      Marinka
      Beantwoorden

      Wat mooi, dankjewel voor het delen! Je hebt helemaal gelijk; kleine stapjes zijn ook stapjes, en samen zijn ze krachtiger en hebben ze meer impact dan één grote stap.

  • Avatar
    zwaantje
    Beantwoorden

    Hoi Marinka,

    Allereerst gefeliciteerd met je 2e kind..☺☺

    Het klinkt allemaal heel logisch, toch werkt het voor mij niet zo. Ik ben de afgelopen 4 maanden 5 kilo bent aangekomen en vertik het om er nog meer aan te komen. Over het eten heb ik op dit moment slechte/geen controle dus de enige mannier is meer sporten en wandelen dan voorheen. En ja ik ben moe maar opgeven is geen optie, nog 1 kilo erbij en ik moet een grotere maat garderobe gaan kopen..

    • Avatar
      Marinka
      Beantwoorden

      Zolang meer sporten en meer wandelen ook echt goed voelt, zit je goed. Maar laat het niet voort komen uit straffende gedachten zoals ‘ik moet meer sporten, want anders..’. Dat werkt niet; levert alleen maar stress op (ook het wandelen/sporten is dan stressvol) en onder stress gaat je lichaam juist meer vet opslaan. Wat zou er gebeuren als je juist rust zou nemen? Je voelt je niet voor niets moe.

      • Avatar
        zwaantje
        Beantwoorden

        Hoi Marinka, bedankt. Zowel sporten als meestal ook wandelen is voor mij moeten. Sporten doe ik niet voor de lol, als er een pil was die dat kon doen wat sporten doet nam ik die. T’is een stukje investering in je oude dag en voor een heel groot deel wat ik zie als een gezonde leefstijl. Maar ik weet ook dat ik doorgeslagen ben, kom van 5000 stappen per dag af en zit nu op gemiddeld 22.000 stappen per dag. Ik durf geen gas terug te nemen want ik ben zo ontzettend bang nog meer aan te komen. Ik ben me zoooo bewust van die net te dikke buik en knellende kleding. Ik heb het gevoel compleet vast te zitten in alles wat ik moet qua beweging en er is bijna geen ruimte meer voor iets anders. Hele dag denken wat kan ik eten, wat niet, dan daar weer over twijfelen, met een etentje en daarna een taart mezelf alles ontzeggen en vervolgens een avond later compleet los te gaan in allemaal stomme dingen die lang zo lekker niet zijn. Ik baal zoo ontzettend van mijn gedrag ik weet gewoon niet meer wat normaal is of hoe ik daar naar terug kan komen. ( tuurlijk weet ik precies wat ik moet doen maar het lukt me gewoon niet, zo frustrerend..! Sorry voor mijn klaagzang, het lucht wel op..☺

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten