Whole30: het voedingsprogramma wat geen dieet is

 In Voeding

Een van de eerste dingen die ik uitleg over de Whole30, is dat het geen dieet is. Mensen kijken me dan vaak met grote ogen aan: “Huh? Hoe bedoel je, dit is geen dieet???”.
Ik snap de verwarring best wel hoor: je gaat anders eten, de regels zijn best strikt, er zitten ‘hippe’ elementen in als het vermijden van gluten. Maar geloof me… ik heb ongeveer 30 jaar gejojood en heb allerlei diëten gevolgd: Whole30 is geen dieet! Ik leg je uit waarom niet.

Laat ik beginnen met uitleggen wat een dieet is, zodat ik daarna de verschillen met Whole30 kan laten zien. Ik heb het even officieel opgezocht in de Van Dale. Een dieet is een leefregel wat eten en drinken betreft, bv. op medische gronden of om af te vallen.

betekenis dieet van dale

Wanneer je gaat kijken wat mensen verstaan onder een dieet, komt het volgens mij ongeveer hier op neer: “anders en vooral minder eten voor een bepaalde periode om op een streefgewicht te komen”.
Meestal houdt het dieet op een bepaald moment op omdat iemand ‘weer normaal’ gaat doen of het dieet op een dag doorbreekt en het dan helemaal los laat (of zelfs helemaal los gaat). Zo ging het bij mij al die jaren tenminste… en die manier werkt helemaal niet.
Studie na studie toont daarom ook aan dat diëten geen lange termijn resultaat leveren en al helemaal niet op het vlak van gezondheid. Dat komt omdat de meeste diëten uitgaan van een kortetermijnvisie: zo snel mogelijk naar je streefgewicht. Dat is het enige doel.

Verschil 1: Successen zonder weegschaal

En dat is dus meteen het eerste verschil met Whole30. Want natuurlijk kan en mag je wel afvallen met het programma… maar de focus van Whole30 ligt op je gezondheid verbeteren, je gedrag veranderen en op een andere manier omgaan met eten.

Het is compleet prima als je afvalt tijdens je Whole30 als je wil weten hoeveel kilo het is geworden, kan je het checken op dag 31.

Daarom gaat de weegschaal tijdens de 30 dagen reset-fase van het programma ook fijn de kast in (en daar blijft ie): je weegt jezelf niet. We gaan ons vooral focussen op alle andere dingen die veranderen door gezond eten: Successen Zonder Weegschaal (No Scale Victories). Denk aan:

  • Hoeveel energie je hebt tijdens je dag. Het wegblijven van een middagdip
  • Hoe goed en diep je slaapt en of je uitgerust wakker wordt
  • Hoe stralend je huid eruit ziet, hoe sterk je haar en nagels zijn
  • Hoe snel je herstelt van een (zware) training, oftewel: ben je sneller van je spierpijn af?
  • Mogelijk verbetering in een chronische aandoening of minder pijn
  • Hoe goed je je kan focussen op iets wat je aan het doen bent

Al dit soort verbetering worden tijdens veel diëten compleet overschaduwd door wat de weegschaal die dag te melden heeft… daarom gaan we er niet opstaan. Het getal op de weegschaal is sowieso net zoiets als de beurskoersen: vaker of langer kijken heeft geen enkele invloed op het getal.
En ik herhaal het nogmaals: het is compleet prima als je afvalt tijdens je Whole30… als je wil weten hoeveel kilo het is geworden, kan je het checken op dag 31.

Verschil 2: Calorieën tellen… is niet nodig

Wat zijn de twee meest bekende eigenschappen van een dieet? Zo weinig eten dat je honger hebt en… calorieën tellen!

Ik was binnen de kortste keren op gewicht en kreeg veel complimentjes

Dat in dat dunne lijf een ongelukkig en van koffie trillend meisje leefde tja, dat zag je niet.

Als je alleen kijkt naar de snelheid waarmee je je streefgewicht behaalt, is mijn in 2003 zelfverzonnen “wortels-en-dubbele-espresso’s”-dieet mijn absolute topper. Ik at weken alleen wortels en dronk dubbele espresso’s om mezelf gaande te houden. Ik was binnen de kortste keren op gewicht en kreeg veel complimentjes… Dat in dat dunne lijf een ongelukkig en van koffie trillend meisje leefde… tja, dat zag je niet.

Toen mijn wilskracht op was, ik geen wortel meer kon zien en de jitters van de koffie helemaal zat was en weer ging eten, ben ik waarschijnlijk begonnen met een deep dish pizza en een grote pot Ben & Jerry’s ijs. Dat deed ik namelijk vaker als ik een dieet verbrak.

Dit ⬆️ is het compleet tegenovergestelde van wat de bedoeling is van de Whole30. De bedoeling is namelijk om je lichaam en geest 30 dagen achter elkaar juist wel te voeden. Met voeding die rijk is aan bouwstoffen, vitamine, mineralen. Daarvan mag je zoveel eten als je nodig hebt… Je hoeft niets te tellen of te wegen, sterker nog: dat wordt van harte afgeraden. Omdat veel van ons meer dan eens een calorie-tel-dieet heeft gevolgd. Whole30 wil graag dat je dat gedrag doorbreekt, zodat je op een andere manier naar eten kan leren kijken.

Daarnaast gaan we kijken naar je gedrag met en overtuigingen die je hebt over eten. Zoals dat je iets lekkers ‘verdiend hebt’… dat zinnetje kan compleet averechts werken. En laten we eerlijk zijn: je hoeft niet eerst iets te doen met tegenzin (zoals bijvoorbeeld sporten of een stressvolle dag op je werk overleven) om iets lekkers te mogen eten. Je bent een volwassen mens met eigen geld, je hoeft niets meer te verdienen. Wat niet wil zeggen dat je jezelf 3x per dag voorover in een doos met donuts hoeft te laten vallen… ook wat dat betreft wordt het misschien tijd om je te realiseren dat je een volwassen mens bent die best zelf verantwoordelijkheid kan nemen… voor zowel je voedingskeuzes als het vinden van andere manieren om om te gaan met emoties dan ze weg te eten. Zodat het niet meer je enige oplossing is…

Verschil 3: Je leert van alles over jezelf

Het doel van de Whole30 is niet het elimineren van voedingsmiddelen voor de rest van je leven. Het is een reset, een druk op ctrl-alt-del van je lichaam, je gezondheid, je gewoontes en hoe je met eten omgaat.

Het echte doel van de Whole30 is namelijk om van alles en nog wat over jezelf te leren: hoe je lichamelijk en mentaal reageert op bepaalde voedingsmiddelen, hoe je gewoontes je voedingskeuzes beïnvloeden en waar jij eten voor gebruikt naast het voeden van je lichaam. En het allermooiste is: de dingen die je over jezelf leert met eten, ga je vaak ook op hele andere plekken in je leven herkennen. Bijvoorbeeld: je vindt het niet alleen moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen een stuk verjaardagstaart op je werk, maar je vindt het ook moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen die collega die steeds de vervelende rotklusjes bij jou neerlegt. Door te oefenen met ‘nee’ zeggen tegen die taart, zal je merken dat je ook je collega van repliek gaat dienen.

Het eerste boek over de Whole30 heet: It starts with food… het begint met wat je eet, dus. En wanneer je een Whole30 heel goed doet, zal je inderdaad zien dat de lessen die je leert op je bord, effect hebben op allerlei vlakken van je leven. Daarom is het niet overdreven om te zeggen dat dit programma je leven kan veranderen. Ik weet zeker dat dat bij mij en vele anderen gebeurd is… en daarom is Whole30 geen dieet om af te vallen. Het is veel meer.

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. Lees meer: Cookies & Privacy

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten